Política Territorial

Què ens diu el pressupost de Territori de 2023?

"El transport públic i l’habitatge són part intrínseca de les polítiques socials i de l’estat del benestar"

Marina Berasategui i Marc Sanglas
Marina Berasategui i Marc Sanglas

Si comparem el conjunt del Departament de Territori amb el seu sector públic (agrupació TER) amb l’estimació del pressupost del 2022, veiem que el pressupost s’ha incrementat en 173,9 M€, el que suposa un increment del 4,7%. I si comparem el pressupost del Departament de Territori (sense el sector públic) veiem que ha incrementat en 120 M€ respecte el pressupost del 2022, un increment del5,7%.

Si fem una mirada en relació amb el global dels pressupostos de la Generalitat per a 2023, en nombres absoluts el Departament té un dels pressupostos més elevats. El pressupost de Territori representa el 7,15% del total dels pressupostos de la Generalitat. És el quart més elevat, només superat per les conselleries ”clàssiques” de polítiques socials: Salut, Educació i Drets Socials. Nosaltres entenem que el transport públic i l’habitatge són part intrínseca de les polítiques socials i de l’estat del benestar.

Quant a inversió cal destacar que és el primer departament, ja que és responsable del 34,01% del conjunt de les inversions de la Generalitat de Catalunya, amb 293,8 milions d’euros en inversions reals. Per tant, Territori és al cap en inversió del Govern.

Entot cas, hem de tenir en compte que els fons Next Generation es pressuposten en plurianualitats, dins el període 2022-2026. Els 212,9 M€ previstos per enguany es reparteixen entre els 159,3 M€ que corresponen als fons MRR (mecanisme de recuperació i resiliència) i els 53,7 M€ que corresponen als fons REACT. Els fons REACT es destinen especialment a la mobilitat, sobretot en el transport públic, que representa un 61%. I en canvi, els fons MRR gairebé la seva totalitat, un 96%, es destinen a polítiques d’habitatge. Si ho analitzem des d’una mirada conjunta, veiem que el 71,6% dels fons Next Generation es destinaran exclusivament a polítiques d’habitatge. Concretament 152,58 M€. També és important destacar que el 25,2% dels fons es destinen a transport públic i infraestructures ferroviàries (32,87 M€) i (12,75 M€). En definitiva, els fons Next Generation es destinen essencialment a fer polítiques d’habitatge i de transport públic.

Del pressupost global, és important remarcar quines considerem les quatre línies d’actuació del Departament: Un Transport públic a tot arreu perquè volem una xarxa pública accessible integrada potenciant alhora un sistema ferroviari integral de Catalunya; L’habitatge com un dret efectiu per a tothom, i, concretament l’accés a l’habitatge com a peça clau de l’estat del benestar; Unes Infraestructures resilients, segures i competitives que afavoreixin el desenvolupament i el benestar d’acord amb els principis socials, econòmics i ambientals; i Un Territori ordenat, dinàmic i equilibrat, amb oportunitats per a tothom,visqui on visqui.

Analitzant el pressupost segons els eixos estratègics del Departament, aquest evoluciona respecte el de l’any 2022: El primer eix estratègic “transport públic a tot arreu” incorpora un total de 2.618,87 M€. Respecte el 2022 és el que creix més, tant en percentatge (11,1%) com en nombres absoluts (+261,97 M€). En segon lloc, a les polítiques d’habitatge destinem 452,30 M€, tot augmentant en 30,49 M€ amb un increment del 7,2%. El tercer eix correspon a les infraestructures resilients, segures i competitives, arriba als 531,05 M€, amb un augment de 25,46 M€ que correspon a un 5,1%.I, finalment, el quart eix que correspon a un territori ordenat, dinàmic i equilibrat. A aquest eix s’hi destinaran 261,34 M€.

 

Transport públic a tot arreu

El transport públic és bàsic per al dia a dia de milers de persones, i ho ha de ser per encara més persones. Per això garantir-ne i estendre’n el seu accés arreu del país és cabdal per garantir els drets de la ciutadania i per a fer front a l’emergència climàtica.

El transport públic és prioritari, perquè és una eina per lluitar contra el canvi climàtic, per garantir la igualtat d’oportunitats i per al reequilibri territorial. Per això, parlem de tot el transport públic a tot arreu i per a tothom. Per això volem una xarxa pública que arribi a tot el territori, explorant totes les vies possibles de transport col·lectiu i compartit. Ens proposem dos objectius principals: enfortir el sistema de transport públic i impulsar les infraestructures del transport públic.

 

L’habitatge com a dret efectiu

Actualment, el Departament de Territori ha incorporat la competència d’Habitatge, reforçant així el caràcter social del departament. La seva inclusió permet tenir una mirada global sobre les polítiques d’habitatge, ja que es realitzen de la mà de la planificació territorial i l’urbanisme. L’habitatge és un dret fonamental i, per tant, és un element central en la nostra actuació. Entenem que el dret d’accés a l’habitatge és una peça clau de l’estat del benestar i tenim l’obligació de promoure polítiques públiques que el garanteixin i assegurar-ne el seu finançament.

En l’eix “L’habitatge com a dret efectiu” tenim dos grans reptes: incrementar el parc públic d’habitatge i afrontar l’emergència habitacional. Només si treballem de forma coordinada tots els agents i administracions, consensuant estratègies, podrem avançar en la garantia efectiva del dret a l’habitatge. Hem d’actuar per fer front a l’emergència habitacional, que afecta de forma clau en la resta de drets, i, per tant, és una obligació donar-hi resposta: augmentar el parc públic d’habitatge fent servir totes les opcions possibles que tinguem a l’abast i promoure la rehabilitació i l’eficiència energètica del parc existent, ja que el dret a l’habitatge comporta de forma inherent el dret a un habitatge digne i amb les condicions per a poder-hi viure.

 

Marina Berasategui Canals, secretària d’Habitatge de la Generalitat de Catalunya

Marc Sanglas i Alcantarilla, secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya