Política Territorial

RENFE i rodalies un acord amb desacord

Està clar que el Govern espanyol no té cap intenció d’invertir els 3600M€ que falten a Rodalies i, davant d’aquesta crua realitat, volíem mantenir un pols amb RENFE que tot i ser lícit, just, raonable i sensat, ens portava a l’absurd d’haver de pagar (la Generalitat) el dèficit d’explotació de Rodalies gestionat per RENFE (106M€ el 2012 i previsió de 116M€ per al 2013), per no voler signar el Contracte programa.

Amb l’acord de la signatura del Contracte Programa de Rodalies (2013-2015) entre la Generalitat i RENFE, anunciat aquests dies enrere, els dèficits d’explotació els haurà d’assumir el Ministerio de Fomento, el qual pagarà un total de 460M€. A aquesta quantitat caldrà afegir 165M€ d’inversió, amb la qual es vol fer el desplegament de Rodalies a Girona, Tarragona i Lleida.

Amb aquests 165M€ no es podrà fer front a cap obra important d’estructura i d’infraestructures ferroviàries de Rodalies, ni el desdoblament de la línia Montcada-Vic, ni cap altra. Tampoc està prevista la connexió amb l’aeroport, tot i les insinuacions que el Conseller Vila va fer públiques el mes de maig, dient que potser rodalies arribaria abans a l’aeroport que la línia 9 del metro.

L’acord per al desplegament de rodalies de Girona, Tarragona i Lleida és positiu. De fet tant Tarragona com Girona ho tenen tot a punt per implementar-ho. El dubte és si RENFE implementarà un sistema de Rodalies que li generarà més dèficit d’explotació quan el contracte programa i la gestió de RENFE finalitzen el 2015.

En resum: la única cosa que canvia respecte la situació prèvia a la signatura de l’acord és que la Generalitat deixa de tenir un deute teòric pel dèficit d’explotació de Rodalies, la resta, amb contracte o sense, no deixen de ser promeses ja incomplertes prèviament.

Queda clar que aquest acord només s’entén en la lògica d’un govern que pensa que, en un període breu de temps, serem independents i que ja planificarem les reformes estructurals amb els nostres recursos, deixant la gestió ferroviària espanyola per impossible, ja que els problemes derivats de la manca d’inversió continuen, inversió que hauria de ser d’uns 3600M€.

Ricard Martínez
Secretari Nacional de Política Territorial d'ERC