Política Territorial

Pròxima estació ?

El Sr. Rajoy, en un nou acte d'educació, complicitat i entesa amb Catalunya, anuncia a París que la connexió del TAV (ja pel que queda no penso dir-li AVE) entre Barcelona, Figueres i Perpinyà estarà llesta cap a l'Abril de l'any vinent. No ha considerat oportú avisar a l'alcalde de Girona i de Figueres, així com a d'altres persones del govern de la Generalitat. Però no és aquest el motiu de l'article.

També s'ha fet públic que, de fet, el tram Barcelona Figueres estarà en funcionament al desembre, no és que ho hagin dit, simplement s'ha "filtrat" a la premsa.

Bé doncs, el cas és que l'estació de la Sagrera a Barcelona va per llarg, com a mínim per mitjans del 2016, que l'estació (provisional) de Girona no estarà enllestida fins a l'abril del 2013, justet justet, i que l'Estació de Sants a Barcelona no té prevista la remodelació promesa que havia de pagar ADIF (el de sempre vaja).

O sigui, si el mes de desembre el TAV connecta Barcelona i Figueres, de fet ja estarà connectada tota la línia fins a París, tot i que caldrà un canvi de tren a Vilafant (Estació de Figueres).

Si això succeeix és previsible que hi hagi un augment de passatgers a les estacions on para el TAV, tenint en compte que Sants no està reformada i que l'estació provisional de Girona no estarà acabada, tendeixo a pensar que tindrem problemes.

El més normal seria no obrir la línia fins que no estiguin enllestides les estacions. Però això no és possible, ja que en el cas de Girona estem parlant d'uns mesos i en el cas de Sants no hi ha cap reforma prevista, i l'estat es desentén tot i les promeses fetes en el seu dia. Però hi ha una cosa més poderosa que obliga a obrir la línia que és les indemnitzacions que ADIF hauria de pagar a TP Ferro per un nou retard (la companyia que explota les vies del TAV). ADIF ja ha hagut de pagar 172M€ pels retards en les obres, 44M€ aquest mateix any 2012 (més que amb tot el sistema de Rodalies de Barcelona 36’5M.

Així doncs ja podem comptar que la línia s'obrirà si o si, per tant caldrà veure, mentrestant no estigui enllestida l'estació de Girona, com gestionaran els accessos dels usuaris del TAV al tren.

A l’estació de Sants, un cop el TAV hi va arribar i es va fer la remodelació de la plataforma de vies. ADIF es va comprometre a invertir 260M€ per reformar dels espais comercials, vestíbul, serveis, oficines, aparcaments i la terminal d'autobusos. Des de Fomento (encara amb el govern del PSOE) es va anunciar que potser buscarien inversió privada, el fet és que no hi ha compromís i que no hi ha cap partida als pressupostos.

A l'estació de Sants anem camí del col·lapse, només cal anar un dia qualsevol per adonar-se que l'estació no té ni les dimensions ni els serveis adequats pel trànsit ferroviari que suporta. Si li incorporem el nou servei d'alta velocitat BCN-Figueres-Perpinyà, l'augment de passatgers agreujarà la situació.

I d'aquí la pregunta, que encara que ho sembli no és ferroviària. Pròxima estació ?

Ricard Martínez
Secretari Nacional de Política Territorial d'ERC