Política Territorial

El repte de compartir les bases fiscals resultants de l’ordenació urbanística

El repartiment de la tributació resultant de les determinacions del planejament supramunicipal resultant de la legislació urbanística i territorial -directrius de planejament o normes d’aplicació directa-, en principi no resultants de la cooperació municipal voluntària es un repte clau per als futurs dissenys urbanístics.

La Carta Europea d’Ordenació del Territori de 1983 adoptada en la Conferència Europea de Ministres responsables d’Ordenació del Territori, defineix l’ordenació territorial com “expressió espaial de la política econòmica, social, cultural i ecològica de tota la societat”.

L’ordenació territorial en aquest sentit està directament vinculada al desenvolupament sostenible, la cohesió social i territorial i als principis rectors continguts a l’article 40 de l’Estatut (protecció de les persones), 42 (cohesió i benestar socials), 45 (àmbit socioeconòmic), 46 (medi ambient, desenvolupament sostenible i equilibri territorial), 47 (Habitatge) i 48 (mobilitat i seguretat viària).

Compartir l’activitat econòmica derivada de l’execució de determinacions de planejament supralocal es consubstancial als principis abans esmentats, i a la viabilitat econòmica d’actuacions urbanístiques supralocals.

La consideració del planejament supralocal com un dels mecanismes de coordinació sectorial dels interessos locals amb els supralocals previstos a l’actual article 148 de la Llei Municipal, incorporant a la legislació local la previsió que en aquests casos s’establiran els mecanismes per compartir la fiscalitat local que en resulti, podria ser un camí, a l’espera d’una legislació d’Hisendes Locals pròpia.

Donant per bons en una futura legislació els criteris que la jurisprudència espanyola ha anat encunyant en defensa de l’autonomia local, per ser respectuosos amb la mateixa, probablement caldria redefinir la participació dels ajuntaments afectats en els procediments administratius complexos d’aprovació del planejament supralocal i la pròpia fiscalització que realment ens trobem davant interessos supralocals.


Francesc Sutrias
President de la comissió sectorial de Política Territorial