Política Territorial

Urgeix afrontar el finançament del transport públic.

El passat 20 de desembre l’ATM va aprovar les tarifes dels transports públics del sistema tarifari integrat, un cop més, s’ha limitat a un ajustament de comptes de resultats, sense valorar més paràmetres que l’econòmic. Si bé, en el discurs polític la mobilitat s’equipara a les potes del benestar, com són la salut i l’educació, a l’hora de la veritat, és l’única a qui sempre se li ha aplicat el copagament i de la forma més salvatge, apujar més allò que els usuaris més consumeixen, la T-10.

Que la T-10, un títol de tan sols 10 viatges, sigui el màxim exponent de fidelització de les persones que utilitzen el transport públic, és tot un mal símptoma, això vol dir que no s’apliquen unes directrius encaminades a fomentar canvis d’hàbits i fidelitzar usuaris cap al transport públic.

El 2003 va ser aprovada la Llei de Mobilitat de Catalunya, que havia de donar llum a la Llei de Finançament del Transport Públic. Amb ella si tindrien que recollir i donar solució paràmetres bàsics, com el fet que el transport públic ens iguala socialment, la crisi ambiental, que és més que evident i no té futur no afrontar-la i la manca de recursos energètics, ja tangible. Aquesta Llei, deu anys després, que encara dormi en un calaix és preocupant i denota poca visió de futur.

És fonamental començar a trencar esquemes, amb fets i no amb discursos, afrontant la mobilitat de forma sostenible i segura amb tots els seus valors associats i repercutir els efectes col•laterals sobre les formes o models que utilitzem actualment. Per assolir aquest canvi de gestió, cal que els costos reals, ocupació i fragmentació del territori, accidentabilitat, salut, contaminació, consum de recursos energètics, etc, es regulin, aplicant taxes de gestió per a compensar-los i revertint-los en els models més eficients i transversals socialment.
S’ha de tenir present que el sector del transport públic i el seu entorn més proper, són un gran generador de llocs de treball no deslocalitzables.

Blai A Dupasquier